counter create hit
مطالب مرتبط:

گفت و گو با علیرضا خمسه ای که پیر نمی شود

در زنجان در یک خانواده پرجمعیت، متولد و بعدا به خاطر شغل پدر که کارمند اداره برق بود، راهی تهران شد. 39 سال پیش در دانشگاه شهید بهشتی، سراغ روان شناسی رفت. انرژی ای در خودش سراغ داشت که او را به سمت بازیگری در آن طرف مرز کشاند. ...

عملکرد عجیب وان پلاس در فروش 5T در آمریکای شمالی

به نظر می رسد علاقمندان به خرید وان پلاس ۵ تی در آمریکای شمالی دیگر قادر به خرید این گوشی نخواهند بود، جراکه موجودی این گوشی در آمریکا شمالی پایان یافته است. کایل کیانگ، رئیس بازاریابی جهانی و مدیرکل وان پلاس در شمال آمریکا در صحبت هایی اشاره کرد که به دلیل تقاض ...

شاه عربستان به حملات موشکی انصارالله واکنش نشان داد

سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان به حملات موشکی انصارالله یمن به مناطق راهبردی این کشور واکنش نشان داد.

این «چاکلت باکس» ها را به هر کسی هدیه ندهید

این چاکلت باکس های فوق العاده، شکلات هایی خاص هستند برای هدیه دادن به افراد خاص.

نقش های متفاوتی که «بهنوش بختیاری» بازی کرده است

بهنوش بختیاری با انتشار این عکس در اینستاگرامش نوشت: روز جهانی تئاتر برسخت کوش ترین و صبورترین انسانهای دنیا یعنی هنرمندان مبارک باد.

۱۵ نکته ای که درباره ارک ها نمی دانستید

بدون شک، باید نام The Lord of the Rings را در میان بهترین سه گانه های تاریخ سینما قرار داد. در این سه گانه، ارک ها نقش بسیار اساسی را ایفا می کنند و در نتیجه، نادیده گرفتن این موجودات هم سخت و هم آسان است. ...

تحقیق درباره هندوانه و خواص آن

هیچ محصول دیگری مانند هندوانه بیداد نمی کند که تابستان شده. هندوانه مزه ی تازه ی شیرینی دارد و روشنایی و رنگ را به بشقاب شما می آورد.

دنیا در سال ۲۰۱۸ چه فیلم هایی می بیند؟ (۲)

تعداد فیلم های خوب سینمای جهان که در سال جاری باید انتظار اکران شان را داشته باشید، بسیار بیشتر از آن است که حتی اشاره به آنها در این مجال بگنجد.

غروب خورشید در عکس روز نشنال جئوگرافیک

عکس امروز نشنال جئوگرافیک غروب خورشید پشت پل گلدن گیت را نشان می دهد.

موبایل گلکسی A6 Plus سامسونگ مجوز رگولاتوری آمریکا را دریافت کرد

کمپانی سامسونگ به تازگی موفق شده مجوزهای لازم از رگولاتوری آمریکا (FCC) را برای عرضه موبایلی با شماره مدل SM-A605FN دریافت نماید. محصولی که به نظر می رسد نسخه بزرگتر میان رده جدید این شرکت یعنی گلکسی A6 Plus باشد. ...

همه چیز درباره سفر به مراکش

مراکش تنها نام کشور نیست؛ بلکه شهر زیبایی در این سرزمین است که جاذبه های بسیاری را در خود جای داده.

نازنین بیاتی؛ بی حوصله و دوستدار تقلب!

آن بازیگر آینده دار، آن هنرش را کرده احتکار، آن خوش تیپ خوش پوش، آن با اراده و سخت کوش، آن بازیگر نقش غزل در «رخ دیوانه»، آن کشف پرویز شهبازی، آنکه اگر بازیگر نبود شاید می کرد خیاطی، شیختنا و مولاتنا نازنین بیاتی (کثرا... سیمرغها) از شباب سینما بود و کرامات و اشا ...

سقوط جنگنده «هریر» تفنگداران ارتش آمریکا در جیبوتی

یک فروند جنگنده آمریکایی مدل «هریرII» روز سه شنبه در جیبوتی سقوط کرد.

یک گام در مسیر درمان ناشنوایی

یک گام در مسیر درمان ناشنوایی

همشهری آنلاین: محققان راهکار جدیدی را ابداع کردند که امکان ترمیم سلول های شنوایی را در گوش میانی فراهم می کند.

تبریک خاص طارمی برای قهرمانی پرسپولیس

مهاجم سابق پرسپولیس به سبک خودش قهرمانی سرخپوشان را تبریک گفت.

کتاب های برتر سال ۲۰۱۷

در این دنیای مدرن که امروز ما در آن زندگی می کنیم همه چیز با سرعت نور جلو می رود و خیلی خوب است که ببینیم هنوز فعالیت هایی مانند کتاب خواندن بخشی از زندگی روزهانه مردم را تشکیل می دهد. ...

زن ایرانی رسما به ارتش ترامپ و بن سلمان پیوست + عکس

شیرین عبادی در مصاحبه با خبرنگاری که گفته می شود نزدیک به اسرائیل است، از لزوم تحریم های بیشتر علیه ایران می گوید و به شرکت های اروپایی توصیه می کند که در ایران سرمایه گذاری نکنند. او در گفت وگو با «الی لیک» خبرنگار راستگرای نشریه بلومبرگ، اصلاح نظام سیاسی ایران را ...

باور های نادرست از ژاپن، سرزمین آفتاب تابان

تصور این که در کشوری که حتی شیوه خوانش عددهایش هم متفاوت است، بخواهیم ارتباط بگیریم تا پیش از عزیمت به این کشور نگران کننده بود، اما حالا می توانم با جدیت بگویم که بعید می دانم حتی یک توریست در ژاپن کوچک ترین نگرانی از ارتباط گرفتن داشته باشد. ...

اتفاق بد در باشگاه پرسپولیس!

به فاصله یک روز از قهرمانی پرسپولیس در لیگ هفدهم تکاپوی باشگاه برای تمدید قراردادها آغاز شده است اما...

گرانی ارز کولئوس را ۱۷ میلیون تومان گران کرد + جدول

در چند ماه اخیر بازار خودرو های وارداتی به واسطه تصمیم های جدید با التهابات زیادی روبه رو شده است که افزایش قیمت دلار هم بر بلاتکلیفی این بازار اضافه کرده و خرید و فروشی انجام نمی شود. ...

"Fae روز" و.... در حال ستیزه جو و عشقبازی,

«فی داناوی»، زنی ستیزه جو و نوازشگر

  60 زمان جنون قرارداد 60]. از همان دوران پرآشوب و ظهور قرن بیستم در امریکا برای شکستن هر چه بوی محدودیت و این فرصتی بود بخشی از هر چه محافظه کار است. البته این مشکل دوره آیکون فیلم خود را به عنوان شما می خواهید. دو فیلم "بانی و کلاید" (آرتور پن ، 1967) و "آسان رایدر" (دنیس هاپر ، 1969) شارژ از آن دوران همیشه حال و هوای یک دوران را به قاعده یک کپسول در خود دارند. در «ایزی رایدر» دورانی را بر ترک دو مرد موتورسوار با نگاه خیره و حالی دیریاب و وجد انگیز طی می‌کنیم؛ در «بانی و کلاید» قصه‌ در دهه‌ 30 آمریکا می‌گذرد، اما حال و هوایی تماما دهه‌شصتی دارد. فیلم روایت طغیان زن و مرد جوانی است که در بحران و بن‌بست اقتصادی هیچ چیز برای از دست دادن ندارند و بانک می‌‌زنند. این نخستین باری نبود که ستاره هالیوودی همچون وارن بیتی نقش یک یاغی را بازی می‌کرد، اما اجرای فی داناوی در نقش زن یاغی درخشش و ماندگاری فوق‌العاده داشت. اجرایی به‌یادماندنی از دختری که بی‌حوصلگی و افسردگی و فقدان رضایت از زندگی را با یاغی‌گری و دزدی از بانک التیام می‌بخشید.       فی داناوی در نقش «بانی پارکر» چنان روح و زندگی‌ای به این شخصیت بخشید که وقتی عکس‌های بانی پارکر حقیقی در دهه 30 را می‌بینی، انگار زنی از دوران پارینه‌سنگی جلوی دوربین ژست‌های مکش‌مرگ‌ما گرفته است. اما نقش‌آفرینی فی داناوی در فیلم «بانی و کلاید» تنها چند ژست سینمایی نیست، ساختن و اجرای یک شخصیت انسانی است که با همه فشارها کوتاه نمی‌آید و تمام‌قد می‌ایستد، به‌خصوص در کنار مرد محبوب‌اش، کلاید. جسارت ایستادن پا به پای یک مرد به دور از اغواگری‌های مرسوم، تصویر و تلاش زنانه‌ای بود که الگوی تکیه‌گاه‌بودن مرد را به کناری می‌نهاد. فی داناوی جسور و جذاب در کنار یا حتی مقابل مرد محبوبش می‌ایستاد. در مهم‌ترین فیلم‌های فی داناوی این مردان قصه بودند که اگر بخت یارشان بود، امکان همراهی او را می‌یافتند. او آن‌قدر خوب قواعد بازی را می‌دانست که می‌توانست پا به پای استیو مک کوئین، در اوج محبوبیت و شهرتش، در فیلم «حادثه توماس کراون» پرشور و هوش‌ربا شطرنج بازی کند و به اندازه یک چشم به‌هم‌زدن از بازی حریفش غافل نباشد. محله چینی‌ها، محله تباهی‌ها   در این میان به نظر می‌آید فی داناوی در یکی از شاهکارهای کارنامه‌اش «محله چینی‌ها» از اصول جسورانه‌اش عدول کرده است. او شبیه زن تنهای قصه‌های کارآگاهی است که عاشق کارآگاه می‌شود و کارگاه هم از او محافظت می‌کند. هرچند فضای فیلم «محله چینی‌ها» سنگدلا‌نه‌تر از کلیشه‌های پاورقی است و نخستین مالری (فی داناوی) تلخ‌تر و تباه‌شده‌تر از این است که به محافظت مردی محتاج باشد. او تنها می‌خواهد با دخترش از پیش پدرش فرار کند. در سیاهی «محله چینی‌ها» کارآگاه تنها ناظر تباهی است؛ تباهی همه اصول زندگی: از حقیقت تا عشق.  در تریلر پارانویید «سه روز کندور» (سیدنی پولاک، 1975) شاید تنها انسان معتمد و زن حقیقی بود که جو ترنر (رابرت ردفورد) می‌توانست در تمام آمریکا پیدا کند، در فیلم «شبکه» (سیدنی لومت، 1976) فی داناوی به اندازه مردان آمریکایی فیلم دیوانه بود، اما بهتر از تمام آن مردان می‌دانست که چه می‌خواهد، بی‌آن‌که هیچ احساسی بتواند او را از راهش دور کند. در «شبکه» ماکس شوماخر (ویلیام هولدن) در پیرانه‌سری عشق را در چشمان زنی (فی داناوی) می‌یابد، اما در کنداکتور جاه‌طلبی‌های زندگی‌ زن جایی برای عشق نیست. در «بار فلای» (باربت شرودر، 1987) هم‌پای میکی رورک جوان پای هر پیمانه می‌نشیند و هراس‌اش از هیچ‌شدن نیست.      داناوی در ۱۴ ژانویه ۱۹۴۱ در فلوریدا به دنیا آمد. پدرش افسر ارتش بود و او در شهرهای گوناگون ایالات متحده بزرگ شد. در خاطرات خود نوشته است از سال‌های کودکی عاشق بازیگری بوده و تقلید از زندگی دیگران را همیشه دوست داشته است. او در نوجوانی در مدارس هنرپیشگی بوستون و نیویورک دوره بازیگری گذراند و به‌ویژه سه سال زیر هدایت الیا کازان، کارگردان نامی، آموزش دید. در 22سالگی و پس از پایان تحصیل در رشته هنرهای نمایشی دانشگاه بوستون، به نیویورک رفت تا بازیگری را به صورت حرفه‌ای پی بگیرد. حاصل این سفر قراردادی بود که داناوی با کمپانی Lincoln center repertory بست و ثمره آن، بازی در شماری از مطرح‌ترین نمایش‌های برادوی در فاصله زمانی 1962 تا 1967 شد؛ نمایش‌هایی چون «مردی برای تمام فصول» و «پس از پاییز» آرتور میلر، در نقشی که اصلا برای مریلین مونرو نوشته شده بود.1967 سال سرنوشت   در سه فیلمی که در سال 1967 از فی داناوی به نمایش درآمد، «بانی و کلاید» داناوی را به ستاره‌ای بین‌المللی تبدیل کرد. نقش بانی پارکر گنگستر، عاشقی که مرگش تماشاگر را به‌شدت آزرده می‌کرد و زوج شیرینی که در کنار وارن بیتی شکل دادند، در همان نخستین سال بازیگری حرفه‌ای در سینما فی‌ داناوی، او را نامزد مجسمه طلایی اسکار و جایزه آکادمی بریتانیا کرد. سال 1974 دومین بار و برای فیلم «محله چینی‌ها» نامزد دریافت اسکار شد. نقش نخستین مالری در «محله چینی‌ها» رومن پولانسکی، هر چند برای دومین بار هم نتوانست برای داناوی اسکاری به همراه داشته باشد، اما توانایی‌های او در مقابل بازیگر باهوشی چون جک نیکلسون را نشان داد. انتظار فی‌داناوی برای اسکار اما خیلی طول نکشید. دو سال بعد «شبکه» او را به جایزه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا رساند. فیلم سیدنی لومت یک بیانیه درباره نقش رسانه جمعی آمریکایی بود و داناوی، در ترسیم نقش دایانا کریستنس، مدیر جوان و جاه‌طلب یکی از این شبکه‌های تلویزیونی، کاملا موفق عمل کرد.      شهرت و محبوبیت فی داناوی با فیلم «شبکه»، به کارگردانی سیدنی لومت، به اوج رسید. این اثر از مؤثرترین فیلم‌های هالیوود در نقد هجوآمیز دنیای رسانه‌های جمعی، نقش آن‌ها در تحریف واقعیت و نفوذشان در عالم سیاست است. فی داناوی با مهارت و ظرافتی کم‌نظیر نقش سرپرست شبکه‌ای تلویزیونی را ایفا کرده که برای موفقیت و پیشرفت، همه چیز و همه کس را فدا می‌کند. او به خاطر بازی در فیلم «شبکه» جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کرد، اما برخلاف انتظار، پس از دریافت اسکار پیشرفت چشمگیری نداشت و نقش‌های کوچک‌تری ایفا کرد.   در این مدت او به بازیگر آمریکایی مورد علاقه سینماگران اروپایی هم تبدیل شده بود. به‌جز همکاری دوباره با آرتور پن در «بزرگ‌مرد کوچک» (1970) و بازی در «ماجرای توماس کراون» (1968) که از پرفروش‌ترین‌های سینمای آمریکا در اواخر دهه 60 بود، نام او بیشتر در کنار نام‌های اروپایی به میان می‌آمد. بازی در «تله مرگبار» (1971)، به کارگردانی رنه کلمان، در کنار فرانک لاتجلا و بازی در «مکانی برای عشاق» (1968)، به کارگردانی ویتوریو دسیکا، در کنار مارچلو ماسترویانی، از جمله نقش‌آفرینی‌های داناوی برای فیلمسازان معروف اروپایی در آن مقطع بود.سیمای رویای در دور دست مانده  در ادامه دهه 70 و تمام دهه 80 همچنان ستاره‌ای پرسروصدا بود؛ هرچند جز چند مورد، فیلم درخشان دیگری از او دیده نشد. در فیلم «مامان‌جون» (1981) داناوی، در نقش جون کرافورد، ستاره سینمای دهه‌های 30 و 40 هالیوود، حضوری پرقدرت داشت و دوگانگی این کاراکتر را در بیرون و درون خانه کاملا واقعی به تصویر کشید. در سال‌های میانی دهه 80، نقش‌هایی منفی همچون سلنای «سوپرگرل» (ژانت سووارک، 1984) را هم تجربه کرد.   حضور در «رؤیای آریزونا»، ساخته امیر کوستوریتسا، و «پیام آور: داستان ژاندارک»، ساخته لوک بسون، در ابتدا و انتهای این دهه از همین نقش‌آفرینی‌ها بود. در 1995 در کنار مارلون براندو و در فیلم «دون‌ژوان دی‌مارکو» همچنان مسحور‌کننده می‌نمود. در قرن بیست‌ویکم با این‌که فی داناوی در فیلم‌ها همچنان حاضر است، اما بیشتر خاطره‌ای است از روزگاری رفته که هر روز بیشتر و بیشتر رؤیایی دور به نظر می‌آید.